Met de auto naar Duitsland op vakantie? Dit moet je weten

Met de auto naar Duitsland

Duitsland behoort jaar in jaar uit tot één van de populairste vakantiebestemmingen onder Nederlanders. Iedere zomervakantie trekken we massaal naar Duitsland om de prachtige natuur en mooie steden te bekijken. Ondanks dat Duitsland zo dichtbij Nederland ligt, zijn er toch een heleboel regels anders in het verkeer. Benieuwd wat je allemaal verplicht in de auto moet hebben en hoe hard je eigenlijk mag rijden? Je leest alles wat je moet weten als je met de auto naar Duitsland gaat in dit blog.

In Duitsland gelden een aantal regels die ook in Nederland gelden: je rijdt rechts en haalt links in, rechts heeft voorrang tenzij anders aangegeven en trams hebben altijd voorrang. In Duitsland gebruiken ze geen haaientanden maar een lijn van dikke blokken om aan te geven dat je andere bestuurders voorrang moet geven. Als je een rotonde op wilt rijden moet je verkeer wat al op de rotonde rijdt voorrang geven, maar wanneer borden ontbreken binnen de bebouwde kom moeten de weggebruikers die op de rotonde rijden jou voorrang geven wanneer je van rechts komt.

In Nederland is het niet verplicht om bepaalde veiligheidsartikelen in de auto te hebben (het wordt alleen aanbevolen), maar in Duitsland zijn wel enkele artikelen verplicht:

  • Gevarendriehoek
  • Veiligheidsvest
  • Verbanddoos die niet over de datum mag zijn en waar bepaalde materialen in moeten zitten.
  • In de winter moet je verplicht winterbanden op de auto hebben.
  • In een voertuigcombinatie van een auto (of camper) en een caravan of aanhangwagen van meer dan 750 kg moeten twee wielkeggen aanwezig zijn.

In Duitsland gebruiken ze een sommetje om de minimale afstand tussen jou en het voertuig voor je te berekenen: de snelheid waarmee je rijdt / 2 = minimale afstand in meters dat er tussen de twee voertuigen moet zitten. Als je 60 km per uur rijdt moet je dus minimaal 30 meter afstand houden met het voertuig voor je. Deze regel noemen ze de halber Tacho. Houd je goed aan deze regel want de politie controleert hier streng op.

Wat wij Nederlanders vaak fijn vinden, is dat je in Duitsland lekker door mag rijden met hoge snelheden. Dit geldt vooral als je met een personenauto rijdt, maar ga je met een wat zwaardere camper of caravan op vakantie, dan gelden er wel degelijk maximumsnelheden.

- Binnen de bebouwde kom geldt net als in bijna alle Europese landen 50 km/h.

- Buiten de bebouwde kom gelden er verschillende snelheden:

  • Personenauto's of campers die minder dan 3500 kg wegen: 100 km/h.
  • Personenauto's met caravan of aanhangwagen: 80 km/h.
  • Campers zwaarder dan 3500 kg: 80 km/h.

- Op snelwegen gelden ook verschillende snelheden:

  • Personenauto's of campers die minder dan 3500 kg wegen: Als niets anders is aangegeven geldt er geen maximumsnelheid. Wel een zogenaamde Richtgeschwindigkeit van 130 km/h. Dit is een aanbevolen snelheid.
  • Personenauto's met caravan of aanhangwagen: 80 km/h. Let op: dit kun je verhogen naar 100 km/h met een Tempo 100 keuring.
  • Campers zwaarder dan 3500 kg: 100 km/h.

Het gebruik en bezit van alle apparatuur met flitspaalsignalering is verboden voor zowel de bestuurder als passagier. Dit betekent dat flitsmeldingen op je telefoon, iPad of navigatiesysteem niet zijn toegestaan in Duitsland. Zelfs een uitgeschakeld apparaat met deze informatie is verboden. Het is dus beter om dit helemaal te verwijderen. Als je wordt beboet voor te hard rijden en de politie komt erachter dat jij of je passagier een flitsapp heeft gebruikt, dan kun je zelfs een hogere boete krijgen.

Je hebt ze vast wel eens gezien: de Duitse milieustickers. Deze zijn in veel (binnen)steden verplicht (in de zogenaamde Umweltzonen) om de stad minder te vervuilen en om de luchtkwaliteit te verbeteren.

De milieusticker is geel of groen en wordt op de voorruit van de auto geplakt. De kleur is afhankelijk van hoe vervuilend je auto is. Dit wordt bepaald aan de hand van het type motor, het bouwjaar en het type voertuig. Is je auto te oud of te vervuilend? Dan krijg je geen sticker en mag je niet in de betreffende Umweltzone rijden. De milieusticker kun je in Duitsland kopen en kost meestal rond de €15,-. Zorg dat je een milieusticker hebt, want het ontbreken ervan kost je €100,-.

Je herkent een Umweltzone aan het witte bord met een rode cirkel met 'Umwelt' erin. Op het bordje eronder kun je zien welke sticker je moet hebben om deze zone in te mogen. Het einde van een Umweltzone is te herkennen aan het zwart-witte bord met strepen er doorheen.

Rijd je op diesel dan moet je even goed opletten. In Duitsland mogen steden een dieselverbod (Diesefahrverbot) instellen. Steden kunnen zelf bepalen welke regels hieraan verbonden zijn. Controleer van tevoren even goed of je met jouw voertuig een stad in mag of niet. Zo hebben steden als Berlijn, Darmstadt, Hamburg en Stuttgart al een gedeeltelijk dieselverbod.

In Duitsland is het verboden om als bestuurder een mobiele telefoon vast te houden. Let op: dit geldt ook voor fietsers en wanneer je stilstaat in bijvoorbeeld een file of bij een stoplicht. Je mag alleen een mobiele telefoon vasthouden wanneer je stilstaat en de motor uit is. Deze regels gelden ook voor tablets, e-readers en mediaspelers. Handsfree bellen en het gebruik van een hoofdtelefoon of oordopjes is wel toegestaan mits je het omgevingsgeluid nog wel kunt horen. Je mag een telefoon ook gebruiken om te navigeren, maar dan moet de telefoon in een houder staan. Het lezen van berichten tijdens het rijden is verboden.

Bij rijden in de bergen geldt: stijgend verkeer heeft voorrang op dalend verkeer, maar op smalle wegen moet het voertuig dat het makkelijkst kan uitwijken dit ook doen. Bij rijden in een tunnel geldt dat je verplicht dimlicht aan moet hebben en dat je bij filevorming je alarmlichten aan moet zetten en minimaal 5 meter afstand moet houden ten opzichte van het voertuig voor je.

Het is in Duitsland verboden om tegen de rijrichting in te parkeren. Dus ook als er aan de linkerkant van de weg parkeervakken zijn, mag je hier niet parkeren tenzij het gaat om eenrichtingsverkeer. Daarnaast mag je niet dubbel parkeren, op een stoep, fietspad of fietsstrook parkeren of binnen 5 meter van een kruising.

Het is verboden om je motor onnodig te laten draaien bij stilstand. Dit geldt ook wanneer je in een stilstaande file staat of wanneer je moet wachten op bijvoorbeeld een geopende brug maar ook tijdens het wachten voor een gesloten slagboom.

Een auto inclusief fietsendrager mag niet breder zijn dan 2,55 meter. Daarnaast mag de fietsendrager niet verder dan 1,5 meter naar achteren uitsteken. Verder is een achteruitrijlicht en mistlicht op de fietsendrager verplicht. Wanneer de fietsendrager de achterlichten en reflectoren van het voertuig voor een deel of volledig bedekken, dan moet je een verlichtingsbalk bevestigen. En wanneer de fietsendrager de kentekenplaat voor een deel of volledig bedekt moet je een witte kentekenplaat aanbrengen. Daarnaast moet je een ovale witte NL-sticker aanbrengen op de fietsendrager, maar let op: deze mag je niet op je witte kentekenplaat plakken.

Duits Nederlands
Langsam fahren Langzaam rijden
Steinschlag Steenslag
Sackgasse Doodlopend
Strasse gesperrt Afgesloten rijweg
Einbahnstrasse Eenrichtingsverkeer
Gefährliche Kurve Gevaarlijke bocht
Halteverbot Verboden te stoppen
Fahrzeug wird kostenpflichtig abgeschleppt Auto wordt op eigen kosten weggesleept


Wij wensen je een veilige rit naar en door Duitsland!

Ga je naar een ander land? Lees onze andere blogs: met de auto naar Kroatië, met de auto naar Spanje, met de auto naar Italië, met de auto naar België, met de auto naar Frankrijk en met de auto onderweg in Europa.


Deel dit artikel: