Met de auto naar Frankrijk op vakantie

Ben je een echte francofiel en is Frankrijk al jaren je favoriete vakantieland? Dan weet je misschien al het een of ander over de verkeersregels die in dit land gelden. Maar er is in de afgelopen jaren best wat veranderd. Lees dus in dit blog wat je moet weten als je dit jaar met de auto op vakantie naar Frankrijk gaat.

  • Verkeersveiligheid
  • Algemene verkeersregels
  • Maximumsnelheid
  • Wat je in de auto moet hebben
  • Navigatie
  • Parkeren en stilstaan
  • Rijden in de bergen
  • Rijden in een tunnel
  • Flitswaarschuwing
  • Fietsendragers
  • Bandenprofiel
  • Milieuzones
  • Tekst op verkeersborden
  • Verkeersveiligheid

    Frankrijk doet de laatste jaren veel om zijn wegen veiliger te maken. Zo heeft de Franse regering een aantal regels aangescherpt en ingevoerd. Als reiziger moet je daarvan op de hoogte zijn om niet achteraf voor onaangename verrassingen te komen staan. Er dreigen namelijk flinke boetes bij overtreding. Wij hebben voor je uitgezocht welke regels van de Nederlandse wetgeving afwijken of onlangs veranderd zijn.

    Algemene verkeersregels

    Frankrijk hanteert de algemene verkeersregel dat je als bestuurder altijd direct in staat moet zijn om handelingen uit te voeren die nodig zijn om veilig te kunnen rijden. Zo kun je bij de volgende gevallen een boete krijgen:

    • Eten of drinken tijdens het rijden.
    • Een sigaret roken tijdens het rijden.
    • Onveilig schoeisel dragen (bijvoorbeeld slippers).
    • Make-up aanbrengen tijdens het rijden.
    • Iets uit je dashboardkastje pakken.
    • Een telefoon vasthouden achter het stuur. Let op: ook als je stilstaat in bijvoorbeeld een file of voor een rood stoplicht mag dit niet.
    • Een koptelefoon of oordopjes in hebben tijdens het rijden.

    Zorg er dus voor dat je altijd je volledige aandacht bij het verkeer hebt. Daarnaast gelden er nog basisregels zoals rechts rijden en links inhalen. Rechts heeft voorrang indien anders aangegeven en trams hebben altijd voorrang. In Frankrijk gebruiken ze geen haaientanden maar een lijn van dikke blokken om aan te geven dat je andere bestuurders voorrang moet geven. Als je een rotonde op wilt rijden moet je verkeer wat al op de rotonde rijdt voorrang geven als dit wordt aangegeven met een driehoekig waarschuwingsbord. Wanneer deze borden ontbreken moeten de weggebruikers die op de rotonde rijden jou voorrang geven wanneer je van rechts komt. Als laatste is het belangrijk om te weten dat je buiten de bebouwde kom met een ruime boog (minimaal 1,5e meter) fietsers moet inhalen. Binnen de bebouwde kom geldt een ruime boog van minimaal 1 meter.

    Maximumsnelheid

    • Binnen de bebouwde kom geldt net als in bijna alle Europese landen 50 km/h.
    • Buiten de bebouwde kom op tweerichtingswegen zonder midden afscheiding (routes nationales) geldt 80 of 90 km/h.
    • Autosnelwegen 130 km/h. Let op: bij regen 110 km/h.
    • Wie nog geen 3 jaar zijn rijbewijs heeft, moet zich houden aan aangepaste snelheden. Zo mag je op de snelweg maar 110 km/h rijden. Frans-ingezetenen moeten tijdens deze periode een sticker met de letter 'A' (Apprentisage) op de auto plakken. Voor buitenlanders geldt dit niet.

    Wat je in de auto moet hebben

    Terwijl je in Nederland niet verplicht bent om bepaalde veiligheidsartikelen in de auto te hebben (het wordt alleen maar aanbevolen) ben je dat in Frankrijk wel. Je moet namelijk het volgende mee hebben:

    • Reflecterende veiligheidsvesten voor de bestuurder en elke inzittende
    • Gevarendriehoek
    • 1 reservebril voor bril- of contactlensdragers
    • Sinds 1 januari 2021 moet je dodehoekstickers aanbrengen op alle voertuigen, ook buitenlandse, met een toegestane maximummassa van meer dan 3500 kg.

    Navigatie

    In Frankrijk geldt dat tijdens het rijden geen apparatuur zoals een scherm van een tablet of telefoon in het gezichtsveld van de bestuurder mag staan. Je mag natuurlijk wel navigatieapparatuur gebruiken, maar je mag deze tijdens het rijden niet bedienen. Een smartphone gebruiken voor navigatie is toegestaan, maar wordt afgeraden tenzij je de smartphone op een modus kan zetten dat er geen berichten binnenkomen. Tevens moet de smartphone in een houder worden geplaatst en mag je als bestuurder het scherm tijdens het rijden niet aanraken. Bellen mag, maar alleen handsfree.

    Parkeren en stilstaan

    Wanneer je gevaarlijk parkeert kan je rijbewijs in Frankrijk ingenomen worden. In Frankrijk gelden de volgende regels rondom parkeren:

    • Verboden te parkeren bij een ononderbroken gele lijn langs de weg. Stilstaan mag hier wel.
    • Verboden te parkeren aan de linkerkant van de weg (tegen de rijrichting in) tenzij het gaat om eenrichtingsverkeer.
    • Verboden te parkeren voor ziekenhuizen, politiebureaus en postkantoren.
    • Verboden te parkeren bij een rood-witte of rode markering van de stoep.
    • Verboden te parkeren binnen 5 meter van een voetgangersoversteekplaats.

    Rijden in de bergen

    Voor rijden in de bergen geldt: stijgend verkeer heeft voorrang op dalend verkeer. Mocht het een lastige situatie zijn dan moet het makkelijkst wendbare voertuig uitwijken voor het minder wendbare voertuig.

    Rijden in een tunnel

    Voor rijden in tunnels geldt: verplicht dimlicht/dagrijlicht aan, extra afstand houden tot je voorganger (de afstand wordt vaak aangegeven bij de tunnel), alarmlichten gebruiken om te waarschuwen voor langzaam rijdend/stilstaand verkeer.

    Flitswaarschuwing

    Dit is nogal een dingetje. Het is namelijk verboden radardetectieapparatuur in de auto te gebruiken. Deze regel geldt voor alle navigatiesystemen en navigatiesoftware die een flitswaarschuwing hebben. Je moet dus je flitspaalinformatie van je navigatiesysteem of van je iPhone verwijderen/uitschakelen. Je riskeert anders een boete van maar liefst 1500 Euro en de inbeslagname van de apparatuur.

    Fietsendragers

    Als je een fietsendrager achterop je auto hebt geldt dat de fietsen aan beide zijden niet meer dan 20 cm mogen uitsteken. Wanneer de fietsendrager de achterlichten en reflectoren blokkeert, moet de fietsendrager voorzien zijn van een verlichtingsbalk. Wanneer de fietsendrager de kentekenplaat van je auto blokkeert, moet je een witte kentekenplaat op de fietsendrager maken. Daarnaast moet je een witte NL-sticker aanbrengen op je fiets of fietsendrager. Deze sticker mag je niet op de kentekenplaat plakken.

    Bandenprofiel

    Het rijden op banden met te weinig profiel wordt in Frankrijk zwaar bestraft met een hoge boete of zelfs gevangenisstraf! De minimale profieldiepte in Frankrijk is, net zoals in Nederland, 1,6 mm.

    Milieuzones

    Sinds 1 juli 2016 kunnen gemeenten in Frankrijk milieuzones instellen. De binnenstad van Parijs is bijvoorbeeld een permanente milieuzone waar je dus alleen met een geldige milieusticker (Crit'Air Ecovignet) mag rijden. Een permanente zone geldt het hele jaar maar kan beperkt worden tot bijvoorbeeld doordeweeks van 8 tot 20 uur. Buiten die uren is er geen sprake van een milieuzone en hebben ook voertuigen zonder sticker toegang, tenzij er een tijdelijke milieuzone is ingesteld. Het Crit'Air-vignet is op internet te bestellen voor €4,21. Pas op: Er zijn ook websites die de milieusticker voor tientallen euro's aanbieden!

    Wil je meer details over de verschillende milieuzones of over alle verkeersregels in Frankrijk, raadpleeg dan de ANWB.

    Tekst op verkeersborden

    Tot slot: Ben je de Franse taal niet (helemaal) machtig? Het is wel handig als je een paar uitdrukkingen kent die je op verkeersborden tegen kunt komen. We hebben een paar op een rijtje gezet:

    Roulez au pas Langzaam rijden
    Gravier, Gravillons Steenslag
    Impasse Doodlopend
    Route barrée Afgesloten rijweg
    Sens unique Eenrichtingsverkeer
    Virage dangereux Gevaarlijke bocht
    Mise en fourrière Auto wordt direct weggesleept
    Interdit sauf Verboden behalve voor. Dit wordt bijvoorbeeld gebruikt voor parkeergelegenheid ten behoeve van elektrische auto's.
    Sauf Uitgezonderd. Dit geldt bijvoorbeeld voor een straat waar alleen bewoners of plaatselijk verkeer mag rijden.

    Wij wensen je een veilige rit naar en door Frankrijk en vooral veel plezier op vakantie!


    Deel dit artikel