Kamperen met Steffi en Manuel

Kamperen met Steffi en Manuel

We delen maar al te graag onze vakantieverhalen met de hele wereld. En hoe leuk is het om je te laten inspireren door de reisverhalen van anderen? In dit blog vertellen Steffi en Manuel over hun winterse kampeertrips.

Kampeerders: Steffi (36) & Manuel (40)
Kamperen sinds: 2003
Kampeermiddel: Pössl 2Win
Kamperen met Steffi en Manuel

Vertel eens iets over jezelf en je partner. Hoe zijn jullie begonnen met kamperen?

"Wij zijn ‘Vantastic Camper’. En met wij bedoel ik mezelf (Steffi, 36 jaar en bedrijfsleider), mijn man Manuel (40 jaar en treinmachinist) en onze 12 jaar oude hond Maya. Maya zit al bij ons in de camper vanaf dat ze puppy is. Samen met onze kippen Frieda, Petra, Tiffy en Monika wonen we op een kleine boerderij in het mooie Münsterland in Nordrhein-Westfalen. Op vakantie wandelen we graag en brengen we veel tijd door in de natuur. Als we in de zomer aan zee zijn gaan we graag snorkelen of gaan we suppen (stand up paddle). Manuel is een gepassioneerd hobbyfotograaf en maakt tijdens onze reizen ook foto’s met zijn drone. Wat wij het leukst vinden aan kamperen is de vrijheid om te gaan en staan waar we maar willen. Bij het reizen vinden wij het belangrijk om zoveel mogelijk van het land te zien, de cultuur te leren kennen en leuke ontmoetingen met de lokale bevolking én andere reizigers te hebben."

"Wij kamperen sinds we samen zijn en dat is nu ongeveer 17 jaar. Helemaal aan het begin kampeerden we met de tent en zaten we met onze bagage in de trein of reisden we met de auto door Zuid-Europa. Inmiddels hebben we een eigen busje (Pössl 2Win) en zijn we al naar 26 landen en 21 eilanden in Europa gereisd. We hebben bijna 140.000 kilometer afgelegd, dus theoretisch zijn we al 3,5 keer de aarde rond gereden ;) In 2016 hebben we 4 weken door Marokko gereisd en drie jaar eerder hebben we met onze bus 3 maanden lang doorgebracht op de Canarische eilanden. We dromen nog van een langere tour rond de Zwarte Zee of naar Mongolië."

Winterkamperen

Wat is de meest bijzondere reis die jullie gemaakt hebben?

"Een paar jaar terug zijn we voor het eerst met oud & nieuw naar Noorwegen geweest en sindsdien hebben we de smaak te pakken. Onze meest bijzondere reizen zijn toch wel onze jaarlijkse wintertrips door Lapland. Ook de Noordkaap en de Lofoten hebben we inmiddels meermaals bezocht in de winter. Het fascineert ons elke keer weer om door die prachtige met sneeuw bedekte wijdse Scandinavische landschappen te rijden en onderweg te kijken naar elanden en rendieren. Maar ook activiteiten zoals een huskysledetocht, een sneeuwscooter, een sneeuwschoenwandeling en langlaufen horen er echt bij."

"Dit jaar zijn we voor het eerst met een gids op de sneeuwscooter diep de toendra in geweest, ver weg van de officiële routes. Het landschap was echt gigantisch, zo veel ongerepte natuur. Sneeuwheuvels zover het oog reikt. Het voelde alsof we op een andere planeet waren. Tijdens die trip kwamen we een grote kudde van ongeveer 400 rendieren tegen en konden we de fokkers aan het werk zien. Heel gaaf. De ijshotels, waarvan er meerdere zijn in Lapland, zijn ook echt de moeite waard. Elk jaar bezoeken we een andere, maar het zou ook echt niet saai zijn om elk jaar naar dezelfde te gaan. Omdat de hotels compleet uit sneeuw en ijs worden gebouwd, moeten ze elk jaar opnieuw opgebouwd worden omdat ze in het voorjaar smelten door de oplopende temperaturen. Kunstenaars van over de hele wereld maken de sculpturen en de bedden elk jaar opnieuw en altijd met een ander thema. In de meeste ijshotels hebben ze ook een restaurant. Overdag haal je koude dranken uit ijsbekers en ‘s avonds kun je een tafel reserveren en ook eten aan tafels gemaakt van ijs. In de kamer is het -6 en slaap je op een bed van ijs onder een rendiervel. Het bekendste en grootste ijshotel bevindt zich in Zweden in Jukkasjärvi, nabij Kiruna."

Reizen naar Zweden

"In het Finse Kemi hebben we drie jaar geleden met de ijsbreker over de bevroren Oostzee gevaren. Het schip dateert uit de jaren 60 en heeft tot begin jaren 90 officieel dienst gedaan. Sindsdien vaart het schip alleen nog voor toeristen en is daarmee een van de weinigen in de wereld. Tijdens de vier uur durende reis breekt het 1 meter dikke ijs op de boeg van het schip alsof het flinterdun is. Tijdens een korte stop konden we in overlevingspakken naast het schip drijven op de Oostzee. Die pakken waren vroeger bedoeld voor noodgevallen. Ze houden je warm en je drijft op het wateroppervlak. Een geweldige ervaring! De avonden brengen we het liefst door in de sauna en koelen daarna af in een ijswak, dat we zelf hebben geslagen. We hebben al vaak het geluk gehad om het Noorderlicht te mogen aanschouwen. Alsof het danst in de lucht. Prachtig om te zien! Een heel bijzondere ervaring was in de avond op weg naar de Noordkaap. Het noorderlicht vergezelde ons en op de volgende avond, bovenop de Noordkaap, was het echt magisch!"

Winterkamperen met een camper

Hebben jullie nog reistips voor anderen?

"Wie in de winter naar de Noordkaap wil, ontmoet elkaar bij de splitsing naar Skarvåg bij de slagboom. Vanaf hier rijd je de laatste 13 kilometer in een konvooi achter de sneeuwwagen aan. Twee keer per dag heb je de mogelijkheid om op deze manier veilig naar de Noordkaap en weer terug te gaan."

"Als je in de winter naar Scandinavië reist, moet je een paar dingen overwegen voordat je gaat. Het is kouder dan je gewend bent van het winterkamperen in Duitsland of Oostenrijk. In januari daalt de temperatuur vaak tot -60 graden en komt de zon in die maand niet boven de horizon. Wij reizen daarom altijd in februari of maart die kant op. De temperaturen zijn dan nog maar rond de -30 en als het niet sneeuwt schijnt ook de zon weer hoog aan de hemel. Ook de camper moet dan op deze temperaturen zijn voorbereid. Een normaal winterpakket waarmee de meeste campers vanuit de fabriek mee zijn uitgerust is niet voldoende. Daarom hebben wij onze eigen bus nog extra geïsoleerd van binnen. Ook moet je speciale motorolie gebruiken en begin de reis niet met een oude accu. Als je met gas verwarmt is het raadzaam om van te voren de locaties van de bijvulstations op te zoeken. Bij ijzige temperaturen verbruik je namelijk meer gas dan gebruikelijk. Daar is een fles van 11 kilogram al leeg na 2 à 3 dagen. Maar het belangrijkste zijn de banden. De sneeuwwagens zijn in die tijd van het jaar dag en nacht onderweg, maar ze ruimen alleen de verse sneeuw van de straten.  Vastgereden sneeuw en puur ijs vormen dan het wegdek. Wij rijden daarom altijd, net als de lokale bevolking, met spijkerbanden. Daarmee mag je in Duitsland en Nederland niet rijden, omdat het verboden is. Wij nemen de banden altijd mee in de camper in de opbergruimte en verwisselen ze in Scandinavië. Als je geen eigen spijkerbanden hebt, kun je ze ook meestal daar wel huren."

Winterkamperen

Heb je ook een bijzonder vakantieverhaal of heb je jouw caravan of camper omgebouwd of beschilderd? Stuur dan een mail naar: [email protected] en misschien komt jouw verhaal ook op ons blog!


Deel dit artikel: