Kamperen België

Heb je er ooit aan gedacht om te gaan kamperen bij onze zuiderburen? Je staat er misschien niet zo bij stil, maar België is een land met veel diversiteit. Leuke oude steden, maar ook een prachtige natuur. Op avontuur in de Ardennen of lekker kamperen aan de kust: België is veelzijdiger dan je denkt. Als je met de auto of camper naar een ander land vertrekt, is het altijd goed om op de hoogte te zijn van de plaatselijke verkeersregels. In dit blog leggen wij je uit waar je in België op moet letten!

In België geldt de regel dat bestuurders altijd in staat moeten zijn de nodige rijbewegingen uit te voeren en voortdurend zijn voertuig goed in de hand moet hebben. Je kunt dus een boete krijgen als je tijdens het rijden iets eet of drinkt, iets uit het dashboardkastje pakt, make-up aanbrengt of een sigaret rookt.

Verder gelden er basisregels zoals rechts rijden en links inhalen, rechts heeft voorrang tenzij anders aangegeven en als je een rotonde op wilt, moet je bestuurders op de rotonde voorrang geven. Trams hebben altijd voorrang tenzij het verkeer wordt geregeld door stoplichten of een agent. Let op: trams stoppen in België niet voor haaientanden en ook niet voor zebrapaden. Als laatste is het belangrijk om te weten dat je buiten de bebouwde kom met een ruime boog (minimaal 1,5e meter) fietsers moet inhalen.

Het is in België verboden om tegen de rijrichting in te parkeren. Dus ook als er aan de linkerkant van de weg parkeervakken zijn, mag je hier niet parkeren tenzij het gaat om eenrichtingsverkeer. Ook is het verboden om te parkeren naast een gele onderbroken streep op de weg en naast een stoeprand met geel onderbroken streep of witte zigzagstreep. Daarnaast mag je niet parkeren voor de ingang van een openbaar gebouw, op minder dan 5 meter van het begin of het einde van een fietspad, op minder dan 15 meter van een bord dat een tram- of bushalte aangeeft en op een plek waar (brom)fietsers en voetgangers op de rijbaan moeten rijden om een obstakel te ontwijken.

Het is verboden om je motor onnodig te laten draaien bij stilstand. Dit geldt ook wanneer je in een stilstaande file staat of wanneer je moet wachten op bijvoorbeeld een geopende brug.

Bestuurders zijn overdag alleen verplicht licht te voeren wanneer het zich slecht is en mistachterlicht moet worden ingeschakeld als door sneeuw, mist of zware regenval het zicht minder is dan 100 meter.

In België is het verboden om als bestuurder een mobiele telefoon vast te houden. Let op: dit geldt ook voor fietsers en wanneer je stilstaat in bijvoorbeeld een file of bij een stoplicht. Je mag alleen een mobiele telefoon vasthouden wanneer je stilstaat. Handsfree bellen is wel toegestaan.

In België mag een voertuig met fietsendrager maximaal 2,55 meter breed zijn. Daarnaast moet de fietsendrager voorzien zijn van een verlichtingsbalk wanneer de fietsendrager de achterlichten en reflectoren van een voertuig geheel of gedeeltelijk bedekt. Ook moet je een witte kentekenplaat aanbrengen op de fietsendrager met het kenteken van je auto of camper. Als laatste moet je een witte, ovalen NL-sticker aanbrengen op je fietsendrager. Dit geldt ook voor een bagagebox.

Op sommige plekken in België is het gebruik van cruisecontrol verboden. Dit verbod wordt aangegeven met een bord met de woorden Cruise control met een rode streep erdoor. Als je dit bord ziet, mag je tot het volgende kruispunt geen cruisecontrol gebruiken.

In Nederland is het niet verplicht om bepaalde veiligheidsartikelen in de auto te hebben (het wordt alleen maar aanbevolen), maar in België zijn wel enkele artikelen verplicht:

  1. Gevarendriehoek:Bij autopech of een ongeluk is het verplicht om een gevarendriehoek achter het voertuig te plaatsen.
  2. Veiligheidshesje:Op ieder uur van de dag ben je in België verplicht een veiligheidshesje te dragen bij pech op de weg.
  3. Verbanddoos:Let op, dit is alleen verplicht voor auto’s met een Belgisch kenteken. Toch wordt dit ook voor Nederlanders aangeraden, om eventuele discussies met politie te voorkomen.
  4. Brandblusser:Voor de brandblusser geldt hetzelfde als de verbanddoos.

In België zijn er over het algemeen vijf snelheden die in het verkeer worden toegepast, namelijk: 30, 50, 70, 90 en 120. Er zijn uitzonderingen, maar dat wordt aangegeven door een verkeersbord waar de toegestane snelheid op wordt aangegeven. Verder wordt er in België onderscheid gemaakt tussen motorvoertuigen met of zonder caravan of aanhangwagen van lager of hoger dan 3500 kilogram.

  Binnen de bebouwde kom Buiten de bebouwde kom Snelweg
Motorvoertuigen met of zonder caravan of aanhangwagen onder de 3500 kg. 50 70/90* 120
Motorvoertuigen met of zonder caravan of aanhangwagen boven de 3500 kg. 50 70/90* 90

* In Vlaanderen geldt buiten de bebouwde kom een maximumsnelheid van 70 km/h, tenzij anders aangegeven. Sinds 1 januari 2021 geldt dit ook voor Brussel. In Wallonië geldt buiten de bebouwde kom een maximumsnelheid van 90 km/h, tenzij anders aangegeven.

In België hebben verschillende steden een milieuzone. Bijvoorbeeld Brussel, Antwerpen en Gent. Blijft op de hoogte van actuele informatie zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Bekijk voor actuele informatie de website van de ANWB.

In principe vind je in België vrijwel dezelfde verkeersborden als in Nederland. Rijd je echter in het Franse deel van België, dan is het wel fijn om wat woorden te kennen.

Au pas Langzaam
Gravier, Gravillons Steenslag
Impasse Doodlopend
Route barrée Afgesloten rijweg
Sens unique Eenrichtingsverkeer
Virage dangereux Gevaarlijke bocht
Zone rouge Verboden te stoppen
Mise en fourrière Auto wordt direct weggesleept


Deel dit artikel: