Bestellen in 3 eenvoudige stappen
Hardlopen blog banner

Hoe start je met hardlopen?

Vrijdag, 2 Januari 2015

Oké, je hebt voor jezelf een besluit genomen om te beginnen met hardlopen. Om je conditie te verbeteren of misschien om en paar pondjes kwijt te raken. Er zijn natuurlijk veel verschillende manieren om te beginnen. Er zijn talloze boeken en websites over volgeschreven. Wij helpen je een eind op weg. Niet met uitgebreide schema’s, want die weet je wel te vinden, maar met tips en handige hulpmiddelen.

Welke kleding trek je aan met hardlopen?

In de zomer houd je het qua hardloopkleding het beste luchtig, zoals een wat losser vallend shirt, waardoor je de warmte gemakkelijker kwijt kunt. In de winter kies je juist voor nauw aansluitende kleding, waardoor je de warmte vasthoudt. Vaak een nauw aansluitende tight, waardoor schuurplekken geen kans krijgen. Belangrijk is dat de kleding niet knelt. Als het regent kun je een nylon jack over je kleding dragen. Een temperatuur van 10ºC is vaak het omslagpunt van lange naar korte broeken en shirts. In de winter loop je uiteraard met meer met laagjes:
- 1e laag: voert vocht af
- 2e laag: isolerend (loszittend)
- 3e laag: jack/bescherming tegen regen en wind

Hardloopschoenen

Je hebt dus besloten dat je wilt gaan hardlopen en wilt de kans op blessures uiteraard zo klein mogelijk houden. Het belangrijkste is hierbij het dragen van de juiste schoenen. Maar hoe vind je de juiste hardloopschoenen? We zetten een aantal tips op een rij:
1) Trek genoeg tijd uit. Hardloopschoenen koop je niet binnen een paar minuten.
2) Staar je niet blind op een bepaald merk, op de hippe schoenkleur of de schoen die een vriend of vriendin heeft. Grote kans dat die schoen voor jou niet geschikt is.
3) Om te zien hoe je loopt en afwikkelt, is het aan te raden dat je je voeten laat analyseren. Vaak moet je dan in de winkel een stukje rennen en gemeten hoe jij je voet afwikkelt. Zo wordt duidelijk welk type schoen bij jou past.
4) Wanneer je gaat passen, trek dan hardloopsokken aan. Deze hebben geen naden en sluiten mooi aan om je voet. Je kunt zo bovendien het beste passen, want als je gaat hardlopen, is het ook raadzaam om hardloopsokken aan te trekken.
5) Je voeten vangen bij hardlopen veel gewicht op. Een schoen moet daarom echt lekker zitten en nergens knellen. Uiteraard moeten jouw schoenen de juiste maat hebben (op z’n minst een halve cm vanaf jouw grootste teen naar de voorkant van de schoen. Zit ie niet lekker, neem ‘m dan niet. Let op: de maat kan afwijken van je ‘normale’ schoenmaat.
6) Heb je eerder op gewone sportschoenen hardgelopen of heb je nog oude hardloopschoenen liggen? Neem ze dan mee, want die schoenen geven de verkoper waardevolle informatie.

Veilig hardlopen

In de winter ontkom je er vaak niet aan om in het donker hard te lopen. Voor je eigen veiligheid raden we je aan een reflecterend vest te dragen. Zelf heb ik gemerkt dat anderen je dan toch nog vrij laat zien. Voor extra zichtbaarheid kun je lampjes om je armen en eventueel om je hoofd vastmaken. Loop – als je op de weg loopt – in ieder geval het verkeer tegemoet, zodat jij tegenliggers aan ziet komen en snel kunt anticiperen.

Hoe houd je hardlopen vol?

Je kunt natuurlijk in het wilde weg beginnen met hardlopen, maar de kans op blessures is dan aanzienlijk. Op hardloopsites of bij hardloopwinkels kun je schema’s vinden of krijgen. Je kunt je ook aanmelden bij een atletiekvereniging. Meestal start een paar keer per jaar wel een beginnersgroep. Het voordeel van hardlopen onder leiding van een trainer is dat er op jouw houding en techniek gelet wordt. Als je alleen rent, gebeurt dat natuurlijk niet.
Een andere populaire manier om met hardlopen te beginnen is met het programma Start to Run van Evy Gruyaert. Binnen 10 weken kun je 5 km aan één stuk rennen en Evy ondersteunt je met tips en met muziek. Zelf ben ik ook met Evy begonnen en ze was regelmatig ‘fier op mij’.

Hardloopresultaten bijhouden

Om je vooruitgang en afstand bij te houden zijn er allerlei leuke apps voor je smartphone, zoals Runkeeper, Endomondo en apps van Nike en Adidas. Je kunt de app aanzetten en tijdens het hardlopen je favoriete liedjes luisteren. Of je überhaupt muziek wilt horen tijdens het hardlopen is heel persoonlijk. Het kan motiveren om het bijvoorbeeld tot het einde van een bepaald liedje vol te houden. Aan de andere kant is het ook weer fijn om te genieten van de mooie natuur, het gefluit van de vogels zonder afleiding door de muziek. Zelf wissel ik het vaak af; soms met muziek, de andere keer zonder.

Voor mij werkt het goed om een doel te hebben om naar toe te werken. Als ik een wedstrijd heb, dan moet ik natuurlijk goed getraind en fit aan de start komen en dus moet ik wel regelmatig trainen. Als ik geen loop gepland heb, wil de regelmaat nog wel eens afnemen. 2 keer per week hardlopen is wel het minimum om conditie op te bouwen.

Hoe ben jij gestart? Heb je goede tips om te starten of juist om het plezier te behouden en het probleemloos vol te houden? Laat het me weten enne… ren ze!

Reacties

Geen reacties aanwezig

Laden…
Wij gebruiken cookies
Naar boven