Bestellen in 3 eenvoudige stappen
De evolutie van de caravan blog banner

De evolutie van de caravan

Donderdag, 26 September 2019

Huisje op wielen, reiswagen, sleurhut, zo maar wat benamingen voor de caravan. De caravan is natuurlijk niet meer weg te denken uit het huidige kamperen, maar hoe begon het ooit? Wij nemen je mee op een reis door de tijd. Daarnaast spreken we onze collega Gerrit, die al ruim 50! jaar bij Obelink werkt en het overgrote deel van zijn jaren bij Obelink op de caravanafdeling heeft doorgebracht. Je kunt je voorstellen dat hij in de loop van de tijd het een en ander heeft zien veranderen.



De oorsprong van de caravan

Het woord caravan stamt van het Arabische woord karawan (karavaan) en 'karawan' werd gebruikt om een groep mensen die in de woestijn reisden te beschrijven. Wie de eerste caravan nu precies gebouwd heeft, is niet helemaal duidelijk. Sommige historici zeggen dat Napoleon de eerste was die een caravan gebruikte, voor besprekingen met zijn krijgsheren, voor het bewaren van documenten en voor hazenslaapjes. Andere geschiedkundigen schrijven over James Sanger, een circusartiest, die met zijn gezin in een caravan door Europa zou reizen. In die tijd, tegen 1840, werden er verschillende huisjes op wielen voor rondreizende artiesten en handelaren gebouwd. Deze huisjes of wagens werden voortgetrokken door paarden. In ieder geval zeker is dat de Bristol Carriage Company in 1884 de eerste luxe wagen ontwikkelde met als doel om buiten in de natuur tijd door te brengen. Deze eerste wagen heette de 'Wanderer'. BCC ontwikkelde rond 1880 een op maat gemaakte wagen voor de 'upper class'.



Ontwikkeling van de caravan

In het begin van de twintigste eeuw ontstonden er her en der caravanclubs. Nadat de caravan eerst voor de rijkeren was weggelegd, werd die in de jaren dertig ook bereikbaar voor de 'middle class'. De caravan werd gestroomlijnder en comfortabeler. De auto verving het paard als trekker van de caravan. Vanwege de Tweede Wereldoorlog kwam de productie van caravans tijdelijk tot stilstand, maar na de oorlog kwam de productie gestaag weer op gang. Doordat de welvaart toenam, schaften steeds meer mensen een caravan aan. De caravanindustrie werd hard geraakt door de oliecrisis (1973/1974). Veel caravanbouwers gingen failliet en de productie leek wederom in te storten. De fabrikanten die overleefden ontwikkelden daarna een ander soort caravan die lichter en compacter was. Door deze vernieuwing nam de productie weer flink toe. De ontwikkeling van de caravan kun je kort samenvatten als verblijfsmiddel voor de 'happy few' tot een vakantieonderkomen voor de gewone man.



Veranderde caravan door de ogen van een trouwe Obelink-medewerker

Gerrit weet het nog als de dag van gisteren. "In 1974 begonnen we met de eerste caravans van het merk Kleinz. Een aantal jaren later kregen we Adria in ons assortiment. Die kwamen met de trein aan op station Winterswijk. We moesten eerst de verroeste draden wegknippen en flink aan de schoonmaak." Niet lang daarna werden IFA caravans verwelkomd. "Dat waren vierkante modellen uit Oost-Duitsland. De prijs was 2990,- gulden, ik weet het nog precies", zegt Gerrit. Daarna kwamen de Hobby-caravans, die je tot op heden nog steeds bij Obelink vindt.


Volgens Gerrit is er in de ruim 50 jaar dat hij bij Obelink werkt, veel veranderd op het gebied van caravans. "De caravan is er een stuk luxer op geworden. In die eerste jaren was een kachel of koelkast bepaald niet standaard, laat staan een toilet." De eerste caravans waren vooral bestemd om te slapen, zitten en koken, want een kookgelegenheid was er wel. "Vroeger zetten we een bloempot omgekeerd op het gasstel. Die pot werd heel warm, zodat we het in de caravan redelijk warm kregen. Tegenwoordig met omloopverwarming heb je overal in de caravan warme lucht. Het is dus veel behaaglijker." Wat Gerrit ook opvalt, is dat de caravans langzaamaan groter, breder én hoger geworden zijn. "Vroeger was de caravan zo'n twee meter breed en stond het bed dwars. Daar moesten de caravanwanden nog van af, dus je kunt je voorstellen dat iemand van 1,95 meter niet lekker zijn benen kon uitstrekken!" Gerrit ging er vroeger zelf met zijn gezin ook met de caravan op uit. "Ik had eerst een Datsun en later een Simca. Wij hadden een driepersoons caravan, maar 's avonds zaten we daar gerust met zijn achten in. Nu is dat wel anders. Mijn dochter bijvoorbeeld gaat er met haar man met z'n tweeën op uit, maar in hun caravan passen wel vijf personen." De caravan van nu is zoals al aangegeven een stuk luxer. Veel caravans beschikken over airco en een toilet is standaard. "Je hebt zelfs automatische uitdraaisteunen en wij verkopen eigenlijk amper nog een caravan zonder mover", geeft Gerrit aan. Hij verwacht op korte termijn geen grote veranderingen. "Dat is eigenlijk ook nooit het geval geweest. Veranderingen gingen altijd geleidelijk."


Ben jij net als Gerrit ook een fan van kamperen met de caravan? Wat bevalt jou er zo aan?

Reacties

Geen reacties aanwezig

Laden...