Bestellen in 3 eenvoudige stappen

Wat is ATC en hoe werkt het?

Woensdag, 16 Augustus 2017

Bij hoge snelheden kunnen caravans en aanhangers gevoelig reageren op bijvoorbeeld uitwijkmanoeuvres en zijwind. Dit kan voor slingerende bewegingen zorgen en kritieke situaties opleveren. Met de AL-KO ATC Trailer Control (ATC) is slingeren verleden tijd! Dit antislingersysteem zorgt er namelijk voor dat de caravan of aanhanger recht achter je auto blijft rijden en jij en je gezin veilig op weg kunnen.



Wat is de ATC?

ATC staat voor AL-KO Trailer Control, een antislinger systeem voor caravans en aanhangwagens. Het systeem is niet noodzakelijk, maar zorgt wel voor veel extra rijcomfort en veiligheid.


Soms moet je plotseling uitwijken, krijg je ineens een sterke zijwind of ontstaat er winddruk doordat je een vrachtwagen inhaalt. Bij deze situaties kan een caravan of aanhanger al snel gaan slingeren of slippen. De ATC werkt hier actief tegen en zorgt dat de caravan of aanhanger recht achter de auto blijft.



Hoe werkt de ATC?

De ATC werkt in drie stappen:

  1. Wanneer de combinatie begint te slingeren leggen de sensoren dit direct vast. De kleinste slingerende bewegingen worden gemeten aan de as van de aanhanger.
  2. Vervolgens remt de ATC de caravan of aanhanger automatisch af. Hij kan zowel rechts, links als tegelijkertijd remmen.
  3. Na de correctie rijdt de combinatie weer veilig en zit de aanhanger of caravan recht achter de auto.


Wat merk je in de auto?

Het zachte afremmen kan wel worden gemerkt in de persoonswagen. Wanneer de ATC in werking treedt brandt het remlicht van de caravan niet. Dit is om achterliggers niet te verwarren, aangezien de ATC constant zachtjes remt.


Wat kan er zonder ATC gebeuren?

Wanneer je geen ATC hebt wordt het slingeren niet geremd. Zonder ingrijpen kan het slingeren zichzelf versterken waardoor ook de auto mee gaat slingeren. Dit kan er zelfs in resulteren dat de caravan schaart of omslaat.



Verschillende typen ATC

De AL-KO ATC Trailer Control is verkrijgbaar voor caravans met een AL-KO of Hobby chassis. Om de juiste ATC te kiezen wordt er naar het totaal- en leeggewicht van de caravan gekeken. Let op: de ATC past alleen op aanhangers met een AL-KO chassis. Wel moet hier goed worden nagedacht over het type, aangezien het totaal gewicht veel kan schommelen. In de onderstaande tabel kun je zien welk type bij jouw caravan of aanhanger past. In ons assortiment vind je alleen ATC systemen voor caravans en aanhangers met een enkele as. Mocht je een ATC voor een tandem as willen kunnen we die wel bestellen.


De ATC wordt aangesloten met een 13-polige stekker en heeft 15 ampère nodig.


ChassisTotaal gewicht (min – max)Leeggewicht (min)Artikel nr.Prijs
AL-KO750 – 1300 kg500 – 800 kg1223022€599
AL-KO1301 – 1500 kg1000 kg1223023€599
AL-KO1501 – 1800 kg1100 kg1223287€599
Hobby *750 – 1300 kg500 – 800 kg1225429€650
Hobby *1301 – 1600 kg1000 kg1225430€650
Hobby *1601 – 1900 kg1300 kg1225431€650

*Alleen geschikt voor een Hobby chassis vanaf bouwjaar 1997



Montage

Het monteren van de ATC is niet heel gemakkelijk aangezien het erg specifiek is, vaak wordt dit gedaan door een monteur. Voor de montage kun je ook bij de werkplaats van Obelink terecht, de kosten hiervan zijn €225.


Voor een afspraak met de werkplaats kun je mailen naar werkplaats@obelink.nl.



AL-KO 2Link Connectivity

Wil je tijdens het rijden weten wanneer de ATC in werking treedt? Dan kun je de AL-KO 2link connectivity aanschaffen. Dit is een veiligheids- en comfortsysteem dat informeert over de status van de ATC via je smartphone. De box verzamelt informatie en als de ATC in werking is, krijg je een melding op je telefoon.


Op de 2link kun je naast de ATC ook nog andere componenten toevoegen, zoals bijvoorbeeld een waterpasfunctie of een functie die de bandenspanning meet.


Heb jij al een ATC op je caravan? Laat ons weten wat je ervaring is!


Reacties

JD
"Judith heeft misschien iets uit een citaat van het caravan-forum (henk). De volgende vakantie hoorde ik bij inschakelen een hoop geratel onder de caravan. Duidelijk vanuit de ATC. Daarna was en bleef de led rood. UIt een Duits forum gehaald dat er een sperdiode geplaatst had moeten worden. Wat ook gebeurde en gelijk een ombouw naar een display. De ATC op voorstel van ALKO 12 uur(zelfs 24) aan 12 volt gehangen voor een geheugenreset. De inbouwhandleiding nog de verkoopdocumentie rept over de diode. Wel dat bij sommige types ATC (de oudere modellen) een software-update noodzakelijk is. Daar werd nooit iets over gezegd door Alko. Alko Nederland heeft zich altijd voornamelijk bezig gehouden met grasmaaiers. Met caravans hebben ze niet zoveel. Verder ziet Alko de caravanner tot voor kort niet als klant. De caravanfabrieken zijn hun klanten. In Duitsland lijkt dat dus te veranderen. Jammer genoeg gaat Alko Nederland daar vooralsnog niet in mee. Ga denk ik op de beurs maar even mijn mening geven. https://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?t=33937"
J
"Onze ervaring is alleen maar droeve ellende. Ding slaat continue op rood en werkt dan niet meer. Daar kom je alleen achter als je toevallig stopt en dit ziet. Het schijnt een geheugenprobleem te zijn maar hierdoor verliest dit apparaat totaal zijn nut. Alko geeft verder geen gehoor bij klachten, dus ik zeg niet doen. Rij rustig en belaad je caravan goed, dan loop je al weinig risico."
Laden...