Bestellen in 3 eenvoudige stappen
Warm de winterkou in blog banner

Warm de winterkou in

Woensdag, 14 December 2016

Hoe je je kleedt in de winter, hangt helemaal af van welke activiteit je gaat ondernemen. Ga je een rondje hardlopen, dan trek je geen dikke gewatteerde jas aan natuurlijk, maar als je een voetbalwedstrijd gaat bezoeken en je zit niet in een verwarmde skybox, dan is die jas wel zo prettig. Hoe je goed de winterkou trotseert, lees je in dit blog. We beginnen bovenaan bij je hoofd en komen vanzelf bij je voeten uit.



Houd je hoofd warm

Je hebt het vast wel eens gehoord: 'de meeste warmte verlies je via je hoofd'. Dit klopt echter niet, want de meeste warmte gaat verloren via het lichaamsdeel met het grootste onbedekte oppervlak. Stel, dat je in december in zwembroek of badpak en jas de straat op gaat, verlies je de meeste warmte via je benen. In de winter heb je je lichaam normaal gesproken goed bedekt en in dat geval verlies je wel veel warmte via je hoofd. Zet een lekker warme muts op en trek 'm goed over je oren heen, want die kunnen niet zo goed tegen kou. Ben je geen mutsentype, maar wil je wel je oren beschermen? Dan is een hoofdband wel wat voor je. Je verliest dan nog steeds wel aardig warmte via je hoofd. Zelf ben ik wel fan van de Buff. Dat is een multifunctioneel stuk doek, dat je als muts kunt gebruiken, maar je kunt ook je nek ermee beschermen. Daarnaast kun je 'm ook als sjaal of hoofdband gebruiken. Tot slot kun je, als je in de winter ook graag op de fiets stapt, een bivakmuts opzetten. Die beschermt je hoofd, nek, kin en oren. Een bivakmuts biedt je comfort en warmte. Het nadeel is alleen dat je een bivakmuts maar op één manier kunt gebruiken.



De nek

Als je een muts draagt, vergeet dan ook je sjaal niet. Met een sjaal houd je je nek goed warm. Een sjaal kun je ook over je oren en mond optrekken. Op die manier adem je minder koude lucht in. Bij mij is m'n nek mijn zwakke punt. Ik pak mijn nek dan ook altijd goed in, niet alleen in de winter trouwens. Zoals bij het hoofd al aangegeven, vind ik een Buff ideaal. Die draag ik, wanneer het koud is, altijd als ik ga hardlopen.



Het bovenlichaam

Voor het bovenlichaam raden we je meerdere lagen kleding aan. Met meerdere lagen houd je de warmte goed vast omdat tussen de kledinglagen luchtlagen zijn die voor goede isolatie zorgen. De ruimte tussen de lagen zorgt er ook voor dat je voldoende bewegingsvrijheid hebt. Op je lichaam draag je bij voorkeur thermokleding. Ook wanneer je sport in koude omstandigheden is thermokleding ideaal, want ook als het koud is, kun je bij inspanning natuurlijk gaan zweten. Heb je katoenen kleding aan, dan word je snel koud. Een thermoshirt ademt goed en voert transpiratievocht snel af. Als tweede laag kies je een isolerende laag, zoals een fleeceshirt of -vest. Zo'n laag voert vocht af, maar houdt de warmte vast. Als buitenste laag kies je voor kleding die je goed beschermt tegen wind, regen en sneeuw, want wind is een belangrijke factor bij het afkoelen en op temperatuur van je lichaam. Het fijnste is een winddichte jas, die ademt om transpiratievocht af te voeren. Als het niet al te koud is, is een softshelljas prima geschikt, want die beschermt goed tegen wind en regen.



De handen

Wanneer je de winterkou in gaat, bescherm je natuurlijk je handen. Handschoenen of wanten, het is vaak een persoonlijke voorkeur. Bij wanten zit de duim apart, maar zitten de vingers tegen elkaar aan en daarmee zijn wanten in principe warmer dan handschoenen, waarbij de duim en de vingers allemaal een 'eigen' plek hebben. Afhankelijk van de activiteit die je onderneemt, zijn handschoenen van leer of suède prettig, maar ga je sneeuwballen gooien of skiën, dan zijn handschoenen met Thinsulate warmte-isolatie ideaal. Je vindt deze handschoenen van het merk Starling, uiteraard ook bij Obelink. Sowieso moet je je handen ook blijven bewegen. Daarmee houd je ze het beste warm.



De benen

In principe volstaat een gewone broek, maar is het echt koud, kies daaronder dan een thermobroek, maillot of legging. Gaan je kinderen buiten spelen in de sneeuw, dan is een skipak ideaal, want dan zit hun hele lichaam goed ingepakt.



De voeten

Voeten kunnen snel koud worden en heb je eenmaal koude voeten (of tenen), dan heb je die nog lang niet snel opgewarmd. Van belang is dat je sokken aantrekt, die transpiratievocht goed opnemen en zo je voeten goed droog houden. Sokken van wol isoleren je voeten erg goed. Als je lage schoenen neemt, kies dan wel voor schoenen met een dikke zool. Dat scheelt meteen een paar cm tussen jouw voeten en de koude ondergrond. Wanneer je voor laarzen of hoge schoenen kiest, houd je meteen je enkels warm.



Blijf in beweging

De kleding die we hier genoemd hebben is één ding, maar de beste manier om jezelf warm te houden, is in beweging blijven. Een rondje lopen in de kou is heerlijk. Eerst nog wat fris, maar als je weer thuis bent, ben je fijn opgewarmd. Die lekkere warme chocolademelk of dat bakje koffie heb je dan zeker verdiend. In beweging blijven is één van de beste manieren om het lichaam warm te houden. Daarnaast is goed eten en drinken van belang, want je lichaam heeft natuurlijk energie nodig om warm te blijven.


Wat is jouw tip om warm te blijven in de winter?

Reacties

Geen reacties aanwezig

Laden...