Bestellen in 3 eenvoudige stappen
8 redenen om te wandelen blog banner

8 redenen waarom wandelen goed voor je is

Donderdag, 7 April 2016

Met het mooie weer in aantocht krijg ook jij toch weer zin om naar buiten te gaan? Stevige stappers aan en de natuur opzoeken. Wandelen is op vele manieren goed voor je. In ieder geval voel je je goed over jezelf dat je lichamelijk actief bent. Ook met minder mooi weer is wandelen fijn. Je wordt er in ieder geval vrolijker van dan naar buiten kijken en de regen tegen het raam aan horen en zien tikken. Maar wat doet wandelen nu echt met of voor je? We zetten 8 voordelen in willekeurige volgorde voor je op een rij.



1. Wandelen verbetert je humeur en vermindert stress

Wandelen is de gemakkelijkste oplossing om je humeur te verbeteren, want je trekt je schoenen aan en weg ben je. Bovendien is het een goedkopere manier dan de halve stad leeg kopen ;-). Uit Brits onderzoek bleek dat wandelen beter zou zijn tegen depressie dan antidepressiva en dat wandelen een halt toe kan roepen aan slapeloosheid en angsten. Tijdens het wandelen maak je endorfine ('gelukshormoon') aan, waardoor je beter in je vel komt te zitten. Als je wandelt, tenminste dat is mijn ervaring, kun je je gedachten de vrije loop laten gaan of juist helemaal nergens aan denken. Zo zorg je er zelf op een natuurlijke manier voor dat je geestelijke stress vermindert. Als je in een mooie groene omgeving wandelt, dan blijkt dit effect nog groter te zijn.



2. Door te wandelen leef je langer

Wanneer je regelmatig wandelt, dan kun je volgens een Amerikaanse publicatie van een onderzoek dat bijna 10 jaar in beslag nam, je leven verlengen. De meest voorkomende lichamelijke gebreken die optreden naarmate je ouder wordt, bleken langer uit te blijven en dit resulteerde duidelijk in een levensverlenging.



3. Wandelen houd je scherp

Wandelen zorgt ervoor dat jouw hersenen actief blijven en daarmee daalt het risico op versnelde achteruitgang van het functioneren van de hersenen. Alzheimer en dementie komen tegenwoordig helaas steeds vaker voor. Dat komt deels doordat mensen steeds ouder worden, maar ook door het soort werk dat velen van ons doen. Fysieke arbeid komt steeds minder voor en is vervangen door zittend werk en hier lijdt ons brein onder. Diverse onderzoeken hebben uitgewezen dat regelmatig wandelen je hersenen tot op hoge leeftijd in goede conditie houden.



4. Wandelen verbetert je immuunsysteem

Wetenschappers toonden aan dat wandelen, onafhankelijk van je leeftijd, hart- en vaataandoeningen op afstand houdt. Om je hart in goede conditie te houden moet je het wel trainen. Wandelen is voor het hart een prima training. Volgens onderzoek blijkt dat mensen die minstens 2,5 uur per week wandelen betere cholesterolwaarden hadden. Daarnaast maakt wandelen je weerbaarder tegen infecties.



5. Wandelen maakt je beenderen sterker

Bij het vorderen van de leeftijd worden botten over het algemeen brozer, maar je kunt dit proces zeker vertragen. Wanneer je regelmatig wandelt, versterk je je beenderen en je botvastheid. Volgens de New York Times duurt het bij wandelaars maar liefst vier tot zeven jaar langer voordat hun beenderen verzwakken dan bij mensen die weinig actief zijn . Vrouwen die regelmatig gaan wandelen blijken minder botweefsel te verliezen dan vrouwen die amper tot niet wandelen.



6. Wandelen helpt je gewicht te verliezen en je gewicht op peil te houden

Voor veel mensen, vooral vrouwen denk ik, een reden om te wandelen ;-), want wandelen is een prima manier om af te vallen. Heel hard gaat het niet, maar juist gestaag, maar dit is vaak wel de voorwaarde voor blijvend gewichtsverlies. Als je elke dag 20 minuten wandelt, dan verlies je daarmee gemiddeld 3 kilo op jaarbasis. En dit kan meer worden als je ook rekening gaat houden met je voeding.



7. Wandelen geeft je een strakker lichaam

Nog zo'n mooie reden als je het mij vraagt. Wandelen doet je buik, billen en benen goed, want met wandelen verstevig je je spieren met als resultaat een strakker (onder-)lichaam. De omvang van je buik neemt af, cellulitis vermindert en je billen worden steviger. Doe je aan nordic walking, dan train je nog meer spiergroepen. Want door het wandelen met wandelstokken zet je ook je bovenlichaam aan het werk. Daarnaast is wandelen met wandelstokken goed voor je evenwicht en je loopt beter rechtop, waardoor je de rug minder belast en je longinhoud vergroot.



8. Wandelen verlaagt je bloeddruk en de kans op een beroerte

Ga je zo'n drie tot vijf dagen per week een half uurtje wandelen, dan kun je daarmee je bloeddruk flink drastisch verlagen volgens Web MD. Een studie onder 11.000 afgestudeerden van Harvard wees uit dat bij iemand die zo'n 20 kilometer per week wandelt, het risico dat diegene een beroerte krijgt, halveert. Wanneer je actief bezig bent, pompt je hart zo'n 50 liter bloed per minuut rond. Zonder inspanning is dat maar 3 tot 5 liter per minuut. Aangetoond is dat door te wandelen de maximale zuurstofopname van het lichaam significant verbetert.


Met deze redenen zijn we nog lang niet compleet. De lijst met voordelen van wandelen is schier eindeloos. Voordelen op het gebied van creativiteit, vermindering van kans op diabetes, verhogen van het plezier tussen de lakens etc.



De paden op, de lanen in

Zelf vind ik wandelen heerlijk. De ene keer ga ik in m'n eentje, koptelefoon met lekkere muziek op of juist helemaal in stilte, zodat ik de omgeving goed in me op kan nemen. De andere keer met een vriendin, zodat we meteen kunnen bijkletsen. Nou heb ik het voordeel dat ik in een prachtige omgeving woon, dus ik loop geregeld door het bos en langs het water. Want zeg nou zelf, een uur wandelen op een betonpad terwijl de auto's langs je heen razen, is toch wat minder aantrekkelijk. Trek ook goede sokken en schoenen aan, want daarmee voorkom je blaren, die je anders het loopplezier flink kunnen vergallen.


Wat is voor jou eigenlijk de reden om te wandelen?

Reacties

Geen reacties aanwezig

Laden…
Wij gebruiken cookies
Naar boven